Kadry, czyli Twój zespół. Team, drużyna – ludzie, na których możesz liczyć podczas realizacji projektów i z którymi rozumiesz się bez słów osiągając wspólne cele. Jak ich pozyskać, jak nimi zarządzać w nowoczesny sposób i jak ich utrzymać? Jak stworzyć zgrany zespół specjalistów identyfikujących się z wartościami firmy? To są wyzwania, przed którymi aktualnie stoi branża HR.
Okazuje się, że są na to sposoby!
Kontrola jest najlepszą formą zaufania
Na pewno znajdą się osoby, które będą twierdzić, że jednak to kontrola jest najlepszą formą zaufania. Według Petera Druckera, specjalisty w zarządzaniu, nie da się kierować czymś, czego nie da się zmierzyć. Jednak współczesne trendy HR mówią o tym, że nie należy ograniczać wolności pracowników, wręcz przeciwnie – im więcej swobody w podejmowaniu decyzji, tym większa odpowiedzialność i lojalność względem pracodawcy.
Turkusowa organizacja
W zeszłym roku, podczas jednej z konferencji HR, rozmawialiśmy o idei ,,turkusowych organizacji”. Czyli o organizacjach, które z zasady nie posiadają struktury organizacyjnej. Z  założenia są to firmy, gdzie wszyscy pracownicy są równi i każdy członek zespołu ma prawo się wypowiedzieć i zająć stanowisko. Nie trzeba nikogo nadzorować, kontrolować czy oceniać. Neguje się tzw. wyścig szczurów, nie stosuje zasady „kija i marchewki” czyli rankingów, excela, wyników, nagród klasyfikujących pracowników w pewnej hierarchii. Nie praktykuje się laurów dla najlepszych, a „programów naprawczych” i „ostatnich szans” dla najgorszych. Turkusowa organizacja nie wydaje poleceń, a zakres zadań musi zawierać jedno zdanie: „robisz to, co potrafisz, wtedy, gdy jest to potrzebne”.
Gamifikacja
Na wielu spotkaniach HR czy szkoleniach managerskich uczymy się zarządzania zespołem przez cele i budowanie motywacji. Wiele firm wdraża elementy grywalizacji do działań onbordingowych, które dzięki elementom rywalizacji i zabawy nabierają niestandardowej formy. Gamifikacja wykorzystywana jest często też jako narzędzie budowania i wzmacniania kultury organizacji, promowanie wartości przedsiębiorstwa. iQor Global Services Poland pokazał, że wykorzystując gamifikację możemy wzmocnić rozumienie i szerzenie wartości firmy wśród pracowników o 100%. 96,45% rozumie oraz implementuje w codziennej pracy wartości organizacyjne.
Najciekawszą inicjatywą, jaką spotkałem, jest idea firmy Netizens, która zdecydowała nagradzać pracowników w nietypowy sposób za pośrednictwem Maszyny vendingowej na wirtualne monety. W maszynie płaci się wirtualną walutą tzw. „neciakami”. Jak je zdobyć? Wystarczy, że pracownik podziękuje kolejnemu pracownikowi za pomoc, wsparcie, znalezienie rozwiązania czy innowacyjny pomysł. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej pracownicy nagradzają się za wzajemną pomoc w wykonywaniu obowiązków. Takie rozwiązania pozwalają również nagradzać innych za wykorzystywanie do pracy intranetu czy postępowanie zgodnie ze standardami firmy. „Neciaki” można wymienić na przekąski, napoje, karnety na siłownię, bilety do kina czy bilety na wydarzenia kulturalne. To innowacyjne rozwiązanie przełożyło się na podniesienie satysfakcji pracowników z wykonywanych obowiązków, lepszą pracę zespołową oraz szybszą pracę nad projektami.
Pracownik lubi swobodę w działaniu
Znacie Projekt ROWE? Osoby przy nim pracujące nie mają żadnych ram czasowych, harmonogramów czy grafików. Jedyną rzeczą, o której muszą pamiętać, to wykonać zadanie. Jak, kiedy i gdzie – to zależy tylko od nich. Mogą nawet nie pojawiać się w biurze przez tydzień, jeśli projekt jest realizowany bez zarzutu. I tak się dzieje, firma osiąga świetne wyniki, a satysfakcja pracowników rośnie.
Australijska firma software – Atlassian – praktykuje tzw. ,,FedEx Day”, gdyż tak, jak znana firma kurierska, pracownicy muszą dostarczyć coś w jeden dzień, w tym przypadku są to pomysły. Kilka razy w roku inżynierowie w ciągu dnia pracy NIE MOGĄ zajmować się swoimi codziennymi zadaniami. Jest to czas na innowacyjne pomysły i burze mózgów.
Podobną drogą poszedł Google, którego pracownicy przez 20% czasu pracują nad czym tylko chcą. Sami o tym decydują. Czy wiecie, że połowa produktów Google została wymyślona właśnie w ciągu tych ,,20%” Na przykład Gmail!
Liczy się pasja!
Są metody zarządzania kadrami, które opierają się na budowaniu zaangażowania przez łączenie pasji pracowników z ich pracą. Organizowanie i promowanie wspólnych inicjatyw sportowych, pikników charytatywnych i innych działań motywujących do aktywności.
Przykładami takiego employer brandingu czy budowy społecznej odpowiedzialności biznesu są na pewno „PKO Bieg Charytatywny”, „Rossmann Run”, „Zakręceni w Rossmanie” czy „WIELKI MECZ WOŚP vs TVN”. Działania takie łączą pasje pracowników z pracą. Tym samym łączą i integrują pracowników do wspólnego działania i większego zaangażowania w cele biznesowe firm.
Pasja łączy ludzi. Do tego wniosku doszliśmy w Grupie Progres i stworzyliśmy kampanię ,,Jestem Pro”. Pokazaliśmy zwykłe i niezwykłe pasje, zainteresowania, stany umysłu naszych kolegów i koleżanek. Bo ważne jest, z kim spędza się doby, kto siedzi przy biurku obok – skąd czerpie energię do pracy, co go motywuje, jak lubi pracować i w czym jest naprawdę dobry. Stwierdziliśmy, że ta wiedza to klucz do sukcesu firmy i dobrej atmosfery w pracy. Przed nami druga edycja kampanii, więc poznamy się jeszcze lepiej!
Nowe pokolenie na rynku pracy
Na rynek pracy wchodzi kolejne, nowe pokolenie. Ze strony potencjalnych pracowników pojawiają się nowe oczekiwania wobec firm i przełożonych, często mocno wygórowane. Widać wyraźną niechęć do podjęcia pracy na stałe, na etacie, natomiast skłanianie się ku pracy freelancera. Mówi się też o tym, że młodzi ludzie – studenci i absolwenci – mają trudność z określeniem planów dotyczących swojej ścieżki kariery. Dlaczego? Uważają, że nie posiadają kompetencji niezbędnych, by odnaleźć się na rynku pracy.
Czego szukają współcześni pracodawcy?
Pracodawcy już teraz przewidują, że najbardziej pożądanymi umiejętnościami u pracowników będzie kompleksowe rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie, kreatywność, umiejętność działania w zespole. Tym samym specjaliści HR spotykając się na konferencjach czy spotkaniach muszą uwzględniać potrzeby pracowników i pracodawców, wprowadzając nowoczesne – digitalowe – narzędzia motywacji i zarządzania zespołami czy też kulturę organizacyjną zbliżoną do „turkusowych organizacji”. W najbliższym czasie będziemy współpracować z freelancerami, a nie pracownikami na etatach.
Work-life balance a kariera zawodowa
Idea „work-life balance” inspiruje pracodawców do tego, by w większym stopniu wykorzystywać „grywalizację”, integrację sportową, pakiety kafeteryjne czy też umożliwić pracownikom działanie w trybie home office. Te narzędzia już są coraz chętniej wykorzystywane, ale będą rozwijane jeszcze bardziej. Z całą pewnością pojawią się nowoczesne i innowacyjne formy zarządzania personelem dające pracownikom jeszcze więcej swobody, która powinna przełożyć się na większą efektywność.
Przemysław Mroczek
Kierownik Działu Marketingu