Networking to narzędzie biznesowe? Tak, można tak to nazwać. To wymiana informacji, przedstawienie się, możliwość opowiedzenia o swoich działaniach oraz zadania pytania osobie, która może zainspirować do dobrych zmian. Zazwyczaj networking odbywa się na branżowych konferencjach, spotkaniach, targach czy warsztatach. Żeby networking spełnił swoje zadania, a nie był tylko kolekcjonowaniem wizytówek, potrzebna jest odwaga, by porozmawiać z nowymi osobami i umiejętność przedstawienia się w kilku interesujących zdaniach.

O co chodzi w networkingu?

Choć może się wydawać, że chodzi tylko o zdobycie kilku nowych numerów telefonów, networking to poznawanie innych osób – liderów, którzy podpowiedzą, w co zainwestować swój czas i na co zwrócić uwagę podczas kreowania swojej firmy; konkurencji, którą warto znać; podwykonawców, którzy wniosą świeżość do firm; potencjalnych pracowników, kontrahentów, mentorów.

Pierwszy, ważny punkt – cel i strategia. Bo nie jest ważna ilość ale jakość. Osoby, które osiągnęły sukces przyznają, że biorąc udział w sesjach networkingowych, z góry wiedzą, kogo chcą poznać i jakich rozmów potrzebują, by zrealizować swój cel, wiedzą, jakie korzyści chcą osiągnąć dzięki zbudowanym relacjom. Młodzi przedsiębiorcy natomiast często tworzą bardzo różnorodną sieć kontaktów, gdyż w rozwoju firmy potrzebują pomocy specjalistów z wielu branż.     

Budowanie relacji z nowo poznanymi ludźmi wymaga czasu i zaangażowania. Potrzebna jest odwaga, pomysł, umiejętności interpersonalne, ale też konsekwencja, by te relacje przyniosły długofalowy efekt. Wizytówkę można zdobyć bardzo szybko, nawet przypadkiem. Ale zaufanie w biznesie buduje się bardzo długo.

Givers gain  – nie liczy się to, kogo znasz. Liczy się, co wiesz i co dajesz innym.

Networking zakłada obopólne korzyści. Czerpiesz z doświadczenia innych, ale samemu oddajesz swoje. Pokazujesz swoją biznesową ścieżkę, dzielisz się sukcesami, opisujesz porażki. Przyjmujesz pomoc, ale też udzielasz jej tym, którzy potrzebują rady czy kontaktu do kogoś jeszcze. Warto pamiętać, że każda strona chce mieć korzyść z nowej znajomości.  

Jesteś średnią 5 osób, z którymi masz najczęstszy kontakt.

Warto wziąć to zdanie z przymrużeniem oka, ale mimo wszystko jest w nim sporo prawdy. Jeśli otoczenie, w którym przebywamy, jest inspirujące, pełne dobrej energii i motywacji, działania idą sprawniej, popełniamy mniej błędów, szybciej też umiemy sobie z nimi poradzić. Mamy punkt zaczepienia korzystając z wiedzy i doświadczenia osób, które w biznesie są daleko przed nami.  

Dlatego też odważ się i porozmawiaj z osobą, która naprawdę jest Ci w stanie pomóc. Z osobami, które już znasz, możesz porozmawiać w każdej chwili i przy innej okazji. Podczas sesji networkingowej masz okazję sprawić, by te 5 osób, które Cię otaczają, były prawdziwie wartościowe z biznesowego punktu widzenia.

Kurs na HR, konferencja, która integruje świat nauki, biznesu i władz samorządowych. To autorska inicjatywa poświęcona tematyce zarządzania zasobami ludzkimi, która stanowi idealną platformę wymiany doświadczeń. Spotkanie sprzyja networkingowi, budowaniu trwałych relacji biznesowych i wypracowaniu rozwiązań dopasowanych do aktualnych wyzwań rynku.