Człowiek jest najważniejszym kapitałem organizacji, o czym wiele firm w dzisiejszych czasach zapomina. Działy HR (Human Resources) są powoływane po to, by wspomagać kierownictwo w zarządzaniu ludźmi. Przeciętnemu człowiekowi ? tobie pewnie też – specjalista HR kojarzy się z osobą, z którą rozmawiał podczas rozmowy kwalifikacyjnej i która zadawała mu różne, często skomplikowane pytania. Co poza prowadzeniem rekrutacji należy do zadań działów HR i jakie umiejętności muszą posiadać zatrudnieni w nich ludzie, by ich praca była efektywna?
Twardy HR
Pod tym pojęciem ukrywa się obsługa kadrowo ?płacowa, którą zajmują się pracownicy działu HR. Wyliczanie wynagrodzenia, urlopów czy zawieranie umów o pracę to tylko niektóre zadania, spoczywające na barkach pracownika Human Resources. By były prawidłowo wykonywane, niezbędny jest udział w szkoleniach i nieustanne poszerzanie i aktualizowanie wiedzy na temat bardzo szybko zmieniających się w naszym kraju przepisów i prawa pracy. Tak, ta miła pani z drugiego piętra, to ta sama osoba, która przygotowuje dla ciebie pasek płacowy i pamięta o upływie terminu badania okresowego na stanowisko pracy.
Zarządzanie zasobami ludzkimi – miękki HR
Do kluczowych zadań działu HR należy również efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi, czyli pracownikami organizacji. Przeprowadzanie rekrutacji, wybieranie odpowiednich ludzi do pracy w firmie ze względu na ich umiejętności oraz możliwości dostosowania się do kultury organizacyjnej, badanie zadowolenia i motywowanie do pracy, oceny pracownicze, wydobywanie potencjału poprzez odpowiednie rozmieszczanie pracowników w szeregach organizacji. Z HR-em możesz mieć styczność na każdym etapie swojej kariery zawodowej. Od tego, jakie zrobisz wrażenie na pracowniku działu, w dużej mierze zależą twoje szanse na zatrudnienie. Później będziesz miał regularny kontakt z kolegami i koleżankami HR-owcami kilka razy w roku. Możesz umówić się z nimi na spotkanie również wtedy, gdy chcesz coś zmienić w swojej pracy, zapisać się na dodatkowe szkolenia i wybrać nową ścieżkę rozwoju. Rady, których udzielą ci specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi lub zorganizowane przez nich szkolenia, mogą pomóc ci w rozwoju kariery zawodowej.
Dział HR – wsparcie dla pracowników
Specjaliści z działu HR powinni być swojego rodzaju mostem pomiędzy pracownikami a pracodawcą. Powinni słuchać głosów obu stron i przekazywać kierownictwu uwagi oraz pomysły pracowników wraz z propozycjami usprawnień. Do ich zadań należy również przedstawianie pracownikom stanowiska zarządu. Wszystkie działania podejmowane przez HR-owców mają na celu wypracowanie i utrzymanie określonej kultury organizacyjnej. Powinni identyfikować się z nią wszyscy pracownicy, by nie była jedynie sztucznym tworem. Jeśli naprawdę lubisz cotygodniowe wyjścia na kręgle, czy możliwość leżenia na hamaku ze słuchawkami w uszach, to twój dział HR może być z siebie dumny.
HR – budowanie wizerunku organizacji
Dział zasobów ludzkich zajmuje się również budowaniem pozytywnego wizerunku organizacji w oczach jej pracowników, klientów i dostawców. Wiesz, że jesteś najważniejszym klientem swojej firmy. Jeśli jesteś przekonany do jej oferty i podejmowanych działań, możesz być jej najlepszym rzecznikiem. HR-owcy dbają, by w firmie działo się coś ciekawego, były organizowane różne eventy. To im możesz podziękować za niesamowitą imprezę z okazji Halloween i maraton filmów komediowych w piątkowe popołudnie. Gazetka, która leży w widocznym miejscu na korytarzu, to ich pomysł. Ma pomóc Ci identyfikować się z firmą. Znajdziesz w niej aktualne cele, jakie stawia przed sobą przedsiębiorstwo, wywiad z prezesem czy członkiem zarządu oraz kalendarz planowanych imprez i wydarzeń istotnych dla firmy.
Idealny pracownik działu HR
Jakie cechy powinien mieć idealny pracownik HR? Powinien być kreatywny i entuzjastycznie nastawiony do wszelkich zmian i innowacji. Specjalista od zasobów ludzkich musi być zawsze gotowy do szukania nowych rozwiązań i umieć działać na tyle nieszablonowo, by przekonać do swoich pomysłów pracowników i zarządzających przedsiębiorstwem. Dobrym HR-owiec powinien umieć rozmawiać z ludźmi ? reprezentantami różnych grup zawodowych i rozpoznawać ich potrzeby. Z drugiej strony istotne jest, by potrafił słuchać i był empatyczny. Jeśli uwielbiasz pracę z ludźmi, jesteś otwarty i kreatywny ? spróbuj swoich sił w dziale HR.
HR to zarządzanie zasobami ludzkimi ? jak dobrze rozumieć tę definicję? Gdy ktoś cię o to zapyta, pamiętaj, że to może być: planowanie zatrudnienia i ruchów kadrowych, organizowanie szkoleń i eventów w firmie, kontrolowanie, czyli przeprowadzanie ocen pracowniczych i rozmów z zatrudnionymi i motywowanie ich różnymi instrumentami od wydajnej pracy.